úterý 27. května 2014

Daring Bakers May - Pão de Queijo


Květnovou výzvu pro nás připravila Renata z  Testado, Provado & Aprovado!. Měli jsme upéct tradiční brazilské sýrové bochánky, mohli jsme si vybrat z několika receptů nebo použít svůj vlastní, případně i experimentovat s příchutěmi.

This month's Daring Bakers' Challenge took us on a trip to beautiful Brazil! Renata of "Testado, Provado & Aprovado!" taught us how to make Pao De Queijo, tasty cheese buns that make the perfect snack or treat, and that will make your taste buds samba!

No, recept nevypadal nijak složitě, ale s tapiokovým škrobem jsem zatím nikdy nepracovala, takže určitý respekt tam byl. Brazilský sýr jsem bohužel opravdu nenašla (a chudák slečna v prodejně sýrů na mě koukala jak zjara), tak jsem použila nějaký speciální Emmental, jehož přesný název jsem samozřejmě zapomněla, takže se budu muset do prodejny sýrů vrátit a pak slibuju, že ho doplním - byl totiž chuťově skvělý i samotný.
O něco méně úspěšná jsem byla při hledání tapiokového škrobu, neb ve vietnamském obchodě, kam jednou za čas zajdeme na nákup trochy toho autentična, měli jenom tapiokové škrobové perličky. Nevadí! Přesně tohle jsem si řekla, že to jako bude v pohodě a prostě to rozmixuju, no ne, žádnej problém. Hm, dělala jsem naštěstí bochánky jenom z poloviční dávky, takže jsem potřebovala "jen" 250 g tapiokového škrobu. I tak mi to zabralo skoro 20 min (!) než jsem ty mrchy aspoň trochu rozmixovala, a o prášku bych teda rozhodně nemluvila. Perličky jsou značně tvrdé a náš malý mixerek, který mě ovšem zatím nikdy nezklamal (a ani teď mu to, chudáčkovi, nevyčítám), musel zpracovávat tapioku po cca 5 lžících/dávka/4 min mixování, což byl teda kardinální opruz a ještě se málem zavařil. Poučení pro příště a pro vás: kupte si rovnou škrob. Jinak je recept jednoduchý a moc dobrý, bochánky chutnají hlavně po použitém sýru, takže čím bude lepší, tím lepší získáte výsledek. Jediná případná nevýhoda je, že se musí jíst ještě teplé, protože když vychladnou, můžete je klidně použít na golf, ale dají se opět rozehřát v troubě, takže žádný problém. Eventuálně je můžete před upečením zamrazit a upéct jenom tolik, kolik zrovna potřebujete.

Původní recept najdete zde, uvádím už poloviční množství na cca 15 bochánků o velikosti golfového míčku:

250 g tapiokového škrobu
130 g sýra typu gouda, Emmental nebo podobně, nastrouhaného nahrubo
1/2 lžičky soli
125 ml plnotučného mléka
20 g másla
1 velké vejce - rozšlehané, případně můžete po troškách přidávat další

Postup:

Škrob prosejeme do mísy. Máslo, mléko a sůl dáme do rendlíku a na středním plameni přivedeme k varu, necháme chvilku odstát a horkou směs nalijeme ke škrobu - mícháme vidličkou a snažíme se rozbít větší kusy, které se budou tvořit. Když už je hmota jenom teplá, přichází chvilka pro sýr - zapracujeme ho do těsta už rukama. Potom přilijeme rozšlehané vejce a zapracujeme ho do sýrového těsta - moje bylo trochu tužší a mírně lepivé.  Pokud je těsto spíš suché, můžeme po troškách přidávat další rozmíchané vejce (jako po troškách to jedno, chápeme), než se spojí v poměrně hladkou hmotu. Kompaktní těsto trochu prohněteme - není potřeba moc dlouho. 
Troubu zapneme na 200°C, plech vyložíme pečícím papírem. Z těsta vytvoříme kuličky tak velikosti pingpongového míčku a naskládáme je na plech s menšími rozestupy - při pečení ještě trochu nabydou. Plech dáme do trouby a pečeme přibližně 20 min. Hotové jsou, když kousky sýra v těstě začnou zlátnou a bochánky jsou tmavě zlaté zespoda. Minutku si radši nastavte na kratší dobu, protože při přepečení je prý tapioka spíš nepoživatelná než cokoli jiného, takže pečeme opravdu jen do světlé barvy. Zásadní je konzumace zatepla, ale stejně to voní tak dobře, že nemám strach, že by někdo zbytečně čekal ;)  

Sice pořád ještě nevím, jak se správně tyhle sýrové míčky vyslovují, ale každopádně jsem si květnovou výzvu moc užila - určitě zopakuju, až půjdu zjistit název toho sýru :)

Žádné komentáře:

Okomentovat